A játékos terápia
A pszichodráma egy olyan módszer, amelyben a csoporttag a saját életének kihívásait és konfliktusait egy biztonságos, támogató környezetben, a csoportvezetők segítségével dolgozza fel. A módszert Jacob Moreno, a szociálpszichológia úttörője dolgozta ki a 20. század elején. Moreno úgy vélte, hogy az emberi személyiség fejlődésében fontos szerepet játszik a csoportdinamika. A pszichodráma során mindig más csoporttag a protagonista, akinek aktuális témája kerül fókuszba. A témát a csoportban, a csoportvezetők vezetésével és a többi csoporttag bevonásával jelenítenek meg és dolgozzák fel. A csoporttagok a protagonista életének különböző szereplőit alakítják, és a protagonista is aktívan részt vesz a játékban. A pszichodráma számos területen alkalmazható, például önismereti céllal, pszichoterápiában, oktatásban, szervezetfejlesztésben vagy szociális munkában. A pszichodráma története A pszichodráma kezdetei a 20. század elejére nyúlnak vissza, amikor Jacob Moreno, egy fiatal orvos, kezdett el érdeklődni a csoportdinamika iránt. Moreno úgy vélte, hogy az emberek jobban megismerhetik önmagukat és egymást, ha együtt játszanak. 1911-ben Moreno kiadta a "Psychodrama" című könyvét, amelyben bemutatta a pszichodráma alapfogalmait. A könyv nagy hatással volt a pszichológia fejlődésére, és a pszichodráma gyorsan elterjedt Európában és Amerikában. Moreno 1942-ben emigrált az Egyesült Államokba, ahol megalapította a Moreno Intézetet New Yorkban. Az intézet a pszichodráma oktatásának és kutatásának központja lett. A pszichodráma az 1950-es években kezdett el széles körben elterjedni. Ebben az időszakban számos pszichoterapeuta kezdte alkalmazni a módszert a terápiában. Az 1960-as években a pszichodráma elkezdte bevonni a csoportdinamika és a szociálpszichológia eredményeit. Ebben az időszakban a pszichodráma alkalmazhatósága kiterjedt a pszichoterápia, az oktatás, a szervezetfejlesztés és a szociális munka területére. A pszichodráma története Magyarországon 1963-ban kezdődött, amikor Moreno Budapestre látogatott. Ekkor találkozott Mérei Ferenccel, aki később a magyar pszichodráma egyik meghatározó alakja lett. A Mérei-iskola a pszichodrámát elsősorban önismereti módszerként alkalmazta. A csoportvezetők arra ösztönözték a résztvevőket, hogy bátran járjanak a saját mélyükre, és foglalkozzanak olyan kérdésekkel, amelyeket esetleg eddig elkerültek. A pszichodráma Magyarországon az 1980-as évektől kezdett el elterjedni. A módszert ma már számos területen alkalmazzák, például pszichoterápiában, oktatásban, szervezetfejlesztésben.
0 Comments
Az általunk vezetett csoportok módszertanukat tekintve klasszikus önismereti pszichodráma csoportok.
Az integrál előtagot csak megkülönböztetésként használjuk itt a weboldalon két okból. Egyrészt úgy érezzük, hogy jól kifejezi, hogy csoportunk nyitva áll mindenki számára fajra, színre, nemre, nyelvre, vallásra, politikai vagy bármely más véleményre, nemzeti vagy társadalmi eredetre, vagyonra, születésre tekintet nélkül minden érdeklődőnek. Másrészt kifejezi, hogy mindkettőnk számára fontos gondolati keretet jelent Ken Wilber integrál elmélete és az erre épült integrál pszichológia. Ebből a nagyon szerteágazó elméleti háttérből ami a drámacsoportok szempontjából lényeges, az annyi, hogy egy emberre úgy tekintünk, mint akinek van teste, elméje, lelke és transzcendens része és ezek mindegyike egyaránt fontos és egyedi. A csoportra pedig úgy, mint ahol a tagok kapcsolódhatnak egymáshoz ezen szintek mindegyikén. A pszichodráma csoportban minden rész megjelenhet, de a fókusz elsősorban a lélek és az elme egyensúlyán, fejlődésén és gyógyulásán van. Az integrál előtaggal azt szerettük volna kifejezni, hogy bár a pszichodráma csoport fókusza ezeken van, de közben figyelünk a testre és a transzcendens részre is. A gyakorlatban ez annyit jelent, hogy egyrészt figyelünk a keretekre, tartunk megfelelő időkben szüneteket, bármilyen testi gond vagy szükséglet behozható a csoportba és fontos akkor is, ha amúgy lelki, érzelmi, pszichológiai témák vannak a középpontban. Másrészt a csoportban nyitottak vagyunk vallási, spirituális élmények, gondolatok és érzések behozatalára, megosztására is. A nyitottság és a biztonság egyensúlyának megteremtéséhez a Ken Wilber által kidolgozott elméletek és rendszerek nyújtanak erős keretet. Amennyiben többet szeretnél megtudni az integrál elméletről vagy Ken Wilber munkásságáról, akkor javasoljuk, hogy látogass el az Integrál Akadémia weboldalára. Gánti Bence, az Integrál Akadémia alapítójának és vezetőjének tömör összefoglalóját az integrál elméletről ITT találod, ha pedig igazán mélyre ásnál a témában, akkor ITT találsz egy hosszabb oktatóvideót Gánti Bencétől az integrál pszichológia mélységeiről. A pszichodráma egy olyan csoportos módszer, amely a cselekvésen, a játékon keresztül segít az embereknek megismerni önmagukat és kapcsolataikat. A módszert Jacob Levy Moreno nevéhez kötik, aki a 20. század elején dolgozta ki.
A pszichodráma két fő típusa a terápiás és az önismereti célú pszichodráma. A két típus között a következő fő különbségek vannak:
Önismereti pszichodráma Az önismereti pszichodráma segíthet az embereknek megérteni saját érzelmeiket, gondolataikat, viselkedésüket. Segíthet abban, hogy megtaláljuk az erőforrásainkat, és hatékonyabbá váljunk a kapcsolatainkban. Az önismereti pszichodráma során az alábbi témák általában felmerülnek:
Melyik típus a megfelelő számodra? Ha mentális egészségi problémákkal küzdesz, akkor a terápiás pszichodráma lehet a megfelelő számodra. A terápiás pszichodráma segíthet abban, hogy kezeld a problémáidat, és javítsd a mentális egészségedet. Ha érdeklődsz önmagad megismerése iránt, akkor az önismereti pszichodráma lehet a megfelelő számodra. Az önismereti pszichodráma segíthet abban, hogy jobban megértsd önmagad, és fejlődj mint ember. Ha dilemmád van, hogy melyik típusú csoport való neked, keress minket bizalommal, örömmel segítünk eligazodni. |